Followers

Sunday, October 9, 2011

..Ketam di laut, Ayam di darat - di dalam periuk bertemu juga ...

...ingat tak ada satu lagu yang ada lirik ni ... " ikan di laut, asam di darat... dalam periuk bikin mufakat.." :-)
itulah ibarat masakan saya hari ini ...

assalamualaikum ... dah petang Ahad dah ni - cepat je masa berlalu - lusa kertas terakhir PMR then anak dara saya merdeka .... ye ke? hehehehhe ... tau la dia mama ada list panjang tuk dia ....;-)

anyway - aktiviti cuti hujung minggu sebegini sejak kebelakangan ni hanya berpusat di rumah aje - tak kemana2 tak keluar jalan ke apa - budak2 dah sibuk mentelaah utk final exam .... kita pun duk diam je la di dapur nun ke - fikir what's next menu ... so, hari ni 'BRUNCH' jugak .... rasanya saya lebih selesa begini sejak akhir2 ni sebab satunya - anak2 dah malas nak makan nasi - tenguk lauk ikan, si kecik 2 e___ tu lari ke depan menjerit tak nak makan .... adehhhhh ... bikin gelegak jgk hati maknya - dah penat2 masak kan... senang citer - saya pelbagaikan menu dari nasi ke mee ke bihun ke pasta ke kek...? errrrr... kek tak leh jadi makanan ruji alternative - hehehe

nak jadi cerita masakan harini - kelmarin blogwalking ke laman rakan2 blogger sumber inspirasi - singgah di laman Cik MAT GEBU di sini dia menjamu MI KARI buat teman2 blogger nya datang bertandang ke rumah - so, datang le idea nak masak mee kari jugak lagipun dah lama tak pekena mi kari - selalunya kami ber'mee kari' kat Ipoh ini ada 3 tempat 1. Mee Kari Telekom ( dah pindah ke premis p'niagaan kat Medan Kidd ), 2. Mee Kari Mat Jasak di Greentown Mall dan 3. Mee Kari Kak Yah - di Jln Jelapang sana ...

kali ni saya buat special dari biasa ( sikit je ) sebab En Suami ada di rumah 'lama' sikit - :-)
saya temukan ayam dan ketam dalam periuk sebagai rencah utamanya - aduhhhhhhh...sedap ler - manis, masin, masam kuah semua cukuppppp .... ( bukan angkat bakul ya ) - anak2 yang besar bertambah2 makan hingga kena pesan yang Babahnya tak makan lagi .....

..ketam & ayam - so sweet combination ....
...jemput ...
saya guna rempah kari ADABI untuk udang - ketam punya kemudian saya satukan dgn rempah kari giling jugak ....saya juga gunakan sedikit ikan bilis kecil dalam 100gm - diblend hancur dan ditumis bersama rempah ratus semua ... ikan bilis akan membuatkan kuah kita lebih pekat dan lebih manis selain dari ketam tadi ... saya tak guna sebarang serbuk perasa atau kiub perasa ya - ikan bilis blended then tumis will do just fine ....

resepi saya pun ikut hati je mungkin bahan2nya sama dgn anda juga .... well, standard resepi-kan, bahan asas menumis semua sama then terpulang kita nak bubuh apa sebagai penambah perisa. sini saya masukkan isi dan bahagian tulang ayam, ketam ( tak perlu besar - kecik pun ok sbb nak tambah perisa kuah je ) dan ikan bilis.
hiasan makan bersamanya saya guna taugeh, sawi bunga, tofuu goreng, bawang goreng, daun sup daun bawang .... itu saja resepi sempoi saya

sila lah .... ( hmmmm... saya pekena 2 mangkuk penuh jgk - tewas lagi dgn godaan masakan sendiri ...huaaaa gomok le cam gini .... )

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant