Followers

Wednesday, November 9, 2011

.... gatai tangan..! sedappp apaa .... kari udang terung panjang

Assalamualaikum ...

...memang le pun - sapa yang rajin ikut blog saya ni - dah berapa puluh kali saya tukar background dan setting blog ni ... gatai tangan la tu..! seharian hari ni saya duk tukar2 setting background ni sampai saya puas hati - ntah la apa lagi yang tak kena ... aje memang saya gitu pun - susaaaaaaah nak 'please myself' .... :p

macam susun perabut dalam rumah saya ni - kalau mood mengemas datang - malam2 buta semua orang dah tidur saya akan mengubah susun atur perabut kat hall tu sensorang..... itu le kerja saya sedikit masa dulu - sekarang ni dah kurang sikit sbb dah malas kut - hehehehe tapi kalau saya dah jemu nanti - siap la

seperti blog ni jugak la - macam2 pesyen saya buat dan tukar sbb nak kan rasa kepuasan tu ... seronok je tengok bila saya log in sini ... that is why my blog is my journey .... saya tak rajin tulis diary sbb handwriting saya tak konsisten - bukan tak cantik tapi tak sama - kejap besar kejap kecik kejap cakar ayam dalam satu perenggan ..... hmmm... dgn berblog ni = macam2 font dan color font saya boleh ber'eksperimen' .... ting..!

dalam susah2 menyibukkan diri tu - ke dapurku syurgaku tetap beraksi jugak - saya masak kari udang terung panjang dan sup daging ... daging korban. semalam saya bermenu daging jugak - masak kicap berempah ... rasa-rasanya ESOK saya tak nak menu daging .... eeeeeeeeee ....... nak cium bau darah segarnya pun dah tak lalu -   tapi tu la  - rezeki korban ALLAH dah bagi ... kakak ipar ( kakak sulung en hby ) buat korban satu ekor lembu so dibahagi2 siap kat adik beradik semua .. dapatlah 2 kilo + hati lembu sikit .... anak2 tak berapa makan daging lembu ni - en hby suka tapi asyik terlekat kat celah gigi dia je bila makan ...( hahaha ... pelan2 ), saya plak - cuba kurangkan daging merah ni ....

resepinya ringkas saja :-
1/2 kati udang sederhana besar
1 batang terung panjang ( besar )
1 cawan santan pekat
1 bungkus serbuk kari UDANG ADABI
4 ulas bawang kecil dihiris halus
3 ulas bawang putih dihiris halus
1 inci halia ( agak2 la ya )
2 batang kulit kayu manis
3 bunga lawang
1 cawan air ( ikut kepekatan kuah masing2 )
sedikit minyak untuk menumis

caranya - seperti menumis gulai kari biasa .... :-) tumis rempah2 dulu then masukkan hirisan bawang2 - tumis hingga naik bau harum kemudian masukkan serbuk kari udang yang dah dibancuh dgn sedikit air utk jadikannya pes kari - tumis lagi hingga pecah minyak... masukkan udang diikuti terung pjg pula ( cara saya ) - gaul mesra sebentar kemudian masukkan santan ....dan air serta air asam jawa, garam dan gula utk perisa ....
bila terung dah empuk dan kuah kari dah cantik pecah minyak - masak dah la tu - siap utk dihidang...:-)

Sup Daging Korban

resepi sup daging ni - ikut citarasa masing2 ...
saya tumis biasa saja .. takda resepi istimewa sup daging ni ... cuma saya perap kan sebentar daging tu dengan serbuk rempah SUP ADABI dulu dan kemudian tumis bersama bawang2 semua ...

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant