Followers

Wednesday, August 27, 2014

Resepi Laksa Goreng Basah

Assalamualaikum ...


Salam tengahari Rabu semua - wordless wed? errr ... not today - Today, i wanted to share this laksa goreng basah recipe here with my viewers ( yang tak seberapa tapi sekali cek kelmarin ... tuuu dia ... total pageviews today - 400 ..! - jarang2 berlaku ni - but alhamdulillah sekiranya blog masakan picisan saya ini dikunjungi orang )

So, minta mahap ya kekadang saya suka merojakkan bahasa dalam penulisan blog saya ni ... afterall it's only simple english where everybody can understand even standard 2 - 3 school children also be able to comment if they read my blog ... hihihi.

Beberapa hari lepas saya buat laksa assam menggunakan laksa kering so ... ada leftover/lebihan mee laksa, jadi pagi tadi for breakfast saya pi goreng la mee laksa tu ... maka jadilah Laksa Goreng Basah - powerrr wooo pedas menyengit gak pekena dengan cili padi ...

resepinya punyalah senang sebab goreng macam kita goreng mee kuning tu ... haaa - gitu lah, jom kita cek macamana saya buat laksa goreng ni CARA SAYA ... bukan cara orang lain ya ....

... sat, tunjukkan gambar dulu - kasi feeeeeel ....




Laksa Goreng Basah
( untuk makan 2 - 3 orang )

2 keping laksa kering - ( ikut brand apa yang digunakan ya ), dalam 2 mangkuk laksa kering yang sudah
                                   direndam lembut, direbus dan ditoskan. Kemudian lalukan di bawah air utk
                                   membuang kanji pada laksa tersebut.

1 mangkuk kecik isi ayam ( boleh juga guna udang basah )
sedikit sayuran ( kobis/taugeh/sawi ) - sini saya gunakan kobis yang telah dipotong kecil
1 biji telur
3 sudu besar pes cili ( campuran cili kering, bawang kecil, bawang putih yang telah dikisar halus )
2 sudu besar kicap
3 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
garam secukup rasa
minyak masak secukupnya utk menggoreng

untuk hiasan ( utk dimakan ) dan mendapatkan feel laksa  :-
(sukatan ikut suka ya ...)

daun pudina
bunga kantan ( dimayang halus )
cili padi
potongan limau nipis

CARAnya :-

tumis cili pes sebentar kemudian masukkan semua sos2 yang berkenaan dan tumis sebati kemudian masukkan isi ayam, tumis lagi kemudian pecahkan telur and  Masukkan sayur kubis, mee laksa dan goreng sebati semua. Dah masak boleh dihidang bersama daun pudina, hirisan bunga kantan jika suka, cili padi dan limau nipis ...

memang teranngkat bila makan dgn cili padi ....! pedassss ....

senang je kan ......... so, kalau ada lebih mee laksa tu jangan disimpan utk dibuang kemudian hari ... boleh cuba menggorengnya mengikut resepi saya ni ... atau pun ikut kreativiti anda masing-masing.

SELAMAT MENCUBA ...! *__^



4 comments:

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant