Followers

Sunday, August 7, 2011

...Curahan Hati II

..siang tadi saya ke rumah ibubapa saya yang dalam 20min perjalanan dari rumah sendiri - tujuannya utk meminta adik saya, cikgu anis pakar IT dan computer gadgets melihat apa masalah pada printer saya.. sementelah itu - lepak2 la dgn anak3 di sana - seperti biasa bertegur sapa dgn makbapak dan bercerita gitu gini ... apa yg saya tak sedar selama ini dan baru kini di depan mata kepala saya - saya tersedar yang mak sudah semakin dimamah usia - tubuhnya dah mengecut ...:-( saya tak sedar ... dalam kepala otak saya yg mak selalu kuat - rajin di dapur - sihat menanam bunga - cergas memandu kereta ke sana ke mari - tapi tadi saya lihat mak dah uzur...:-( dan pula tadi dia tak sihat ..... dia minta anak perempuan saya mengurutnya dan mula lah bunyi2 angin keluar dari mulutnya ....

ketika solat tengahari - nak tak nak telinga terdengar suara mak mengeluarkan angin badan sambil muntah-muntah (rupanya adik saya sedang mengurut2 belakangnya) ... saya terus bertanya kenapa...mak tak sahur ke? tak makan ke...? - mak tak sihat kah ( situasi mak yg selalu mengurut2 dan angin satu badan - biasa bagi kami adik-beradik) kerana asyik termuntah - mak kata dgn lemah yang dia takda selera makan ... adik hanya diam aja dgn bagi signal muka tanda sedih .... saya tanpa fikir panjang terus ke dapur ( sambil membiarkan adik terus mengurut mak) dan melihat ke dalam peti sejuk ada apa yg perlu dimasak utk makanan mereka berbuka nanti .... then straight i knew mak dah tak larat nak ke dapur .... sempatlah saya masak 3 sajian iaitu masak asam ikan kembung, hati ayam masak kicap ( permintaan bapak sebelum mak sakit ) dan saya gorengkan sedikit ikan masin dgn bawang potong dan cabai burung - fav bapak jugak ....

by then mak dah beransur lega selepas diurut - .... tapi situasi itu mengganggu fikiran saya - sebak hati saya Tuhan saja yg tahu :-( mak benar2 dah tak kuat seperti dulu - what do expect when she already 65 years old and almost half of her life standing and walking while working - what more with 3 shifts.... mak dulunya bekerja sebagai seorang AN - Assistant Nurse di General Hospital Ipoh atau sekarang dikenali sebagai Hospital Tuanku Bainun Ipoh... Raja Permaisuri Bainun, Ipoh.

apa yang bermain di fikiran saya - rasanya anda semua pun tahu kan ... saya takut akan kehilangan - saya tak bersedia lansung utk itu semua ....;-(
sepanjang perjalanan pulang ke rumah - saya sebak dan menahan air mata dari mengalir teringatkan situasi tadi .... dan saya benar2 bersyukur sangat2 kerana memasak utk mereka tadi kerana hujan selebat-lebatnya turun sebaik saya bergerak pulang - sengkak hati saya memikirkan kalau saya tak masak tadi - apa la yang akan mereka makan utk berbuka nanti - adik memang plan nak ke BR utk membeli saja makanan (then hujan) ALLAHUAKHBAR ... tak terucap saya .....

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant