Followers

Thursday, August 11, 2011

1H1R (10) - Daging Kicap Kuah Likat Bawang Goreng

...tu diaaaa...punya lah panjang tajuk - boleh lepas ke kalau nak masuk dalam buku resepi ni...hehehe. sebenarnya resepi masak kicap ni saya improvise sikit tang kuahnya utk dapatkan rasa manis harum dari bawang goreng yang dikisar bersama pes cili .... btw, harini (Rabu ya... ini dah late entry ni ) saya masak 2 jenis lauk iaitu Gulai Tauchu Ikan dan Daging kicap ni la....

ok, kita semak dulu resepi 'ikut suka saya' dan cara memasaknya...



 ok...rejeki saya dapat daging pejal dan lembut ni ... saya perapkan dulu daging yang dah dipotong2 dgn
- 1 sudu kecil jintan manis
- 1 sudu kecil jintan putih
- 1 sudu makan lada hitam ( yg sudah ditumbuk halus )
- 5 sudu makan kicap pekat
- garam dan gula

bahan tumisannya pula - seperti biasa bahan2 asas menumis, pes cili dan bawang goreng, jadi kita perlukan
- 5 sudu pes cili
- 1/2 cawan bawang goreng ( saya guna ready-made je )
- 1 batang kulit kayu manis
- 3 bunga lawang
- 6 bunga cengkih
- kicap pekat ( sukatan ikut citarasa )
- 1 cawan air berasam jawa ( 1/2 sudu asam jawa Adabi )

caranya - dikisar dulu pes cili ( bahan2nya : bawang kecil, bwg putih, halia & cili kering ) bersama bawang goreng dan sedikit air. panaskan minyak utk menumis - mula2 tumis kkm, bunga lawang dan bunga cengkih kemudian masukkan pes cili bawang goreng yang dikisar bersama tadi hingga terbit bau wangi kemudian masukkan perapan daging masak sebentar kemudian bolehlah dimasukkan air dan masak hingga daging empuk dan kuah likat tapi tak pekat ... kalau sebelum ini tumisan semua tadi nampak kering cepat ( disebabkan kisaran bawang goreng ) bolehlah dimasukkan sedikit lagi air - ya.


dipersilakan mencuba resepi baru ni - senang je kan...

owhhh...by the way - sebelum terlupa just nak bagitau semua gambar2 yang dirakam di sini adalah melalui kamera handphone saya saja - itu sebab sama je stail gambarnya - tak berkesempatan lagi memiliki camera DSLR yg kebanyakannya diguna oleh rakan2 bloggers saya....

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant