Followers

Tuesday, August 9, 2011

1H1R (9) - Ayam Panggang Berempah Kering

.... selalunya bila memasak untuk berbuka puasa at least saya akan masak 3 jenis lauk-pauk agar ada la sikit pilihan untuk seisi keluarga... so, utk berbuka harini saya masak sambal tumis sotong, ikan kembong masak asam pedas dan AYAM PANGGANG BEREMPAH KERING... for today's entry i nak share resepi ayam panggang ni - and i must say and chop that this recipe is MY ORIGINAL RECIPE... NO COPY N PASTE from anywhere - semua spontan dari kepala otak petang tadi.... kalau ada persamaan dgn resepi anda di luar sana - well - mungkin itu satu kebetulan dan kita serupaaaa ( sambil mengalunkan rentak lagu Zainal Abidin - Headwind - Kita Serupa ).

sebagai seorang BAKER dah tentu kita menyimpan banyak stok untuk bahan2 dan ramuan2 masakan kita kan...bila dah pasang niat nak masak ayam panggang maka kepala hanya teringat resepi2 yang standard macam bawang, halia, rempah perapan, cili paste dsbnya .... tapi bila terpandang my small little pantry/storage of spices terus tangan mencapai .... REMPAH RATUS KERING tersebut like Ground Cinnamon, All Spices, Nutmeg, Cayenne, black pepper coarsed and Golden Honey ............ cantekkkk...

apalagi inilah bahan2 yang saya gunakan untuk memerap 2 ketul bahagian paha ayam utk dibuat panggang ... perapan ini memang kering sebab saya tak guna lansung cili ke bawang ke halia ke apa2 ke .... just Powdered Spices only .... kan senang - mudah - cepat ..... takyah nak blend2 apa2...



- 2 bahagian peha ayam
rempah ratus kering seperti
- 1 sudu besar BLACK PEPPER powder/lada hitam (tumbuk kasar/powder)
- 1 sudu teh CINNAMON powder/serbuk kulit kayu manis
- 1/2 sudu teh ALL SPICE
- 1/2 sudu teh NUTMEG
- 1/2 sudu teh CAYENNE
- 3 sudu besar honey/golden syrup
- garam dan gula

Caranya - gaulkan bahan2 rempah dan madu tadi dgn ayam dan perapkan sekurang2nya 20min kemudian bolehlah memanggangnya ke atas grill atau kuali yang diminyakkan sedikit. saya panggang ayam tersebut sehingga hampir masak di keseluruhan peha ayam kemudian saya angkat dan letak di dalam tray untuk memanggang sebentar di dalam ketuhar/oven pula (letakkan sedikit butter di atasnya) .... ini bertujuan utk mengempukkan isi daging lagi tapi kaedah ini boleh 'skip' /abai dan teruskan memanggang di grill hingga masak sepenuhnya...


 untuk sosnya pula - saya sedikit adventureous .... bilamana saya menggunakan
- 1 sudu besar pes tom yam digaul bersama
- 1 sudu tepung jagung dicampur sedikit air utk dijadikan bancuhan
dan dimasak di dalam periuk kecil di atas api yang perlahan sehingga sedikit likat ( jgn  biarkan pekat )
hidangkan bersama 2-3 hirisan lemon ... ( utk perah ke atas ayam )


INI SEMESTINYA RESEPI TERBARU CIPTAAN SAYA.... anak2 amat menyukainya dgn rasa yang pedas2 masam sikit tu tapi menyelerakan .....
Cubalah resepi ini - kut sama taste dgn saya ...:-)

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant