Followers

Sunday, October 14, 2012

Serawa Kuinin .... mmmmmm

Assalamualaikum ...


...sudah ke pasar ke pagi ni? tengok hari kat luar tu macam elok saja panasnya ... semalam hujan lebat seawal 11 pagi di sini ... hari ni alhamdulillah elok terangnya... cepat2 la sidai kain baju ya Mama ( saya le tu...)

...cerita ke pasar tu ... saya tak pergi harini sbb ada extra lauk-pauk yang saya tapau dari rumah mak malam tadi ... malam semalam kami celebrate birthday  MAK dan anak adik saya IMAN ( Opah dan cucu ) tarikh lahirnya dekat2 12/10 dan 13/10 .. :-)). Ada lauk ayam goreng dan lauk dalca udang - so saya ingat nak buat nasi tomato hari ni ... ayam mentah pun ada lagi dalam peti sejuk tu ... bolehlah saya tambah lauk - masak ayam tomato ... ting!!

...isshhhh... tak masuk lagi citer yg nak saya citer ke pasal ke pasar ..... so, kalau ke pasar nanti cari-cari lah buah kuinin yang tengah musim sekarang ni - saya ni kira hantu kuinin jugak tapi kena hati2 sikit sbb kalau silap potong dan masih bergetah ... boleh batuk kronik dibuatnya ;-) buah kuinin ni sedap dibuat sambal kan ... memang terangkat la bila makan dgn nasi panas ... ulamnya apa-2 pun masuk seperti kobis ke, kacang panjang ke, kacang botol ke or mentimun ke ... cedapppppp kan.

...tapi saya lebih suka buat SERAWA .. ya serawa kata org perak ... serawa kuinin namanya ... more or less like dessert drink it is -
















jom la kita tengok rupernya dan cek simple resepi membuatnya - cara saya ....



Resepinya .... untuk seorang makan - no sharing...sharing... hihihi

1 biji buah kuinin ( dipotong ikut kebiasaan anda )
1 cawan susu segar ( gantikan santan )
3 sudu kecil susu pekat ( gantikan gula )
ais secukupnya

caranya - campurkan saja kesemua bahan-bahan di atas dan tersedia untuk dinikmati ... kalau ikut resepi asal yang selalu mak dan orang-orang tua buat mereka menggunakan santan dan gula ... wellllll ... i want to cut down the calories, that's why i use fresh milk and lil' condensed milk .. okay la tu kan ....

- cuba ya nanti ... dan jangan lupa cari buah kuinin ni di pasar-pasar .... tengah musim ni...




No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant