Followers

Wednesday, December 28, 2011

... kita makan luar la malam ni

Assalamualaikum ...

:-))))) senyum lebar saya bila encik hby kata makan luar malam ni - yeppiii - takyah masak...! ikutkan tadi saya dah 'thaw' ikan merah nak masak gulai taucho jer utk malam ni ... dan goreng kobis bersos tiram dan telur goreng ... since dah plan nak dinner luar so - k.i.v. resepi di atas -

actually, akak bukannya malas masak cuma takut rasa cuak karang kalau menu di atas dimasak - takut saya jadi tong sampah kang - anak2 ni segan nak makan lauk ikan :p siang tadi pun saya tak masak menu nasi - sbb b/fast pagi dah beli roti canai & nasi lemak - so, utk makan tengahari saya buatkan MEE UDANG berkuah KENTANG.


resepinya pun ringkas jer - saya gunakan

BAHAN UTAMA
- 2 paket mee kuning ( dicelur )
- 1/2 kati udang besar/sederhana ( dibersihkan dulu kemudian garam kunyitkan sedikit dan goreng sebentar )

BAHAN TUMIS
- 1 batang kulit kayu manis
- 2 kuntum bunga lawang
- 2 sudu makan cili paste ( cili, bawang merah & putih dikisar halus
- 5 sudu makan sos tomato
- 3 sudu makan sos cili
- 2 sudu makan sos plum

BAHAN UNTUK KUAH
- 2 biji kentang besar ( dikupas kulit, potong dan direbus empuk dan diblend )
- 1 kiub ikan bilis ( jika suka )
- air secukupnya untuk kuah atau boleh buat stok udang sendiri ( rebus je kulit2 udang yang dah dicuci bersih
  dulu )
- garam dan gula


BAHAN HIASAN ( untuk dimakan bersama )
- taugeh ( dicelur )
- daun bawang dan daun sup
- bawang goreng
- sedikit cili merah
- limau kasturi

Cara saya :- mula2 saya goreng sebentar udang untuk memaniskan lagi rasa udang dan kuah nanti - ketepikan. Tumis bahan2 tumis di atas dulu hingga terbit bau dan minyak kemudian boleh masukkan kentang blended, air biasa atau air rebusan dan sedikit kiub ikan bilis atau sos tiram boleh juga dimasukkan sedikit, jangan lupa garam dan gula utk perisakannya.
akhir sekali - bila dah masak bolehlah dihidangkan panas2 dgn taburkan di atasnya bahan2 hiasan ...

Mee Udang Saya
...saya memang belum mula berdiet lagi jadi Mee Udang ni saya pekena 3x tambahan - hurmmmm.....ting!

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant