Followers

Saturday, December 10, 2011

... tempoyak Bonda, gulai kicap anakanda

Assalamualaikum ...

... sejak pulang bercuti akhir November lalu hingga sekarang ni - lama dapur saya tak berasap, oven kek pun sejuk je ... memang rehat dan lepak abis ! sebabnya ... dan lebih seminggu saya berkampung di rumah ayahbonda .... hehehehhe ....
- balik bercuti, dah sibuk2 untuk urusan kenduri doa selamat dan kenduri untuk anak2 yang nak berkhatan ( buat di rumah ibubapa saya ). ehhh...jappp ... ada saya menyiapkan 3 biji kek untuk ulangtahun perkahwinan pertama adik perempuan bongsu saya ( ija jais ) dan kek utk belated birthday adik juga ( anis ). Anyway, gambar2 kek semua saya tak sempat ambil sebab dah terlampau letih dan tak berehat lansung lepas balik bercuti...

*** cerita BERKHATAN pada siaran akan datang ( sbb gambar2nya dalam kamera en hby lagi belum upload dlm pc )*** 


so kisahnya ... kalau dah asalnya dari Perak, tempoyak - doyan memang tak boleh dipisahkan .... makanan ruji bermusim tuh !! hahahaha

Mom's masak tempoyak is the BEST .... masak dgn ikan kembung pun heaven ..!!

 Resepinya mudah saja -
- ikan kembung dalam 3 ekor dikerat 2
- 4 biji cili merah
- 5 ulas bawang merah ( kecil )
- 1 batang serai dititik ( pilihan )
- 1 senduk tempoyak ( kalau nak pekat lagi tambah sendiri :-))
- air secukupnya

Caranya :-
Mula-mula cili merah dan bawang kecil dikisar halus atau ditumbuk lumat. Sediakan satu periuk memasak dan  masukkan ke semua bahan2 di atas dan air secukupnya - rebus atau reneh hingga ikan masak. Boleh juga ditambah timun dipotong panjang utk 'teman' ikan tersebut.

.... itu resepi air tangan mak saya utk makan tengahari ini ...


..yang ini plak resepi saya ...
Resepi saya :-
- 2 ekor ikan bawal ( digoreng )
- 2 labu bawang besar ( dihiris bulat )
- 3 ulas bawang putih ( dihiris )
- 1 inci halia ( dihiris )
- 5 sudu makan sos cili padi Agromas
- 10 sudu makan sos kicap pedas Agromas
- 1/2 mangkuk air
- minyak untuk menumis
- sedikit daun sup utk hiasan

Caranya :- tumis kesemua bahan2 yang dihiris hingga naik bau dan kekuningan, masukkan sos2 cili dan kicap pedas dan tumis lagi kemudian masukkan air dan akhir sekali masukkan ikan bawal - gaul rata hingga masak dan mesra, angkat dan hidang bersama nasi panas2 - kompom diet melayang.... hahahhaha - padan muka haku!! :-(

selamat mencuba ya - usah dirisau le diet2 ni - selagi Allah bagi kita nafsu utk makan - makanlah berpada-pada dan bukan mengada-ngada ..,

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant