Followers

Friday, September 16, 2011

...goreng sendiri lagi pueh hati ... !

ok ok ...rasanya saya settled for good 're-name' blog saya seperti di atas nun ...ya

so, citernya saya ni hantu cempedak - memang minat giler suka makan buah cempedak ni esp. dah ada yang kacuk seperti cempedak madu lagi laaaa .... dan saya juga suka makan cempedak goreng maka tiap kali ke pasar malam - terhidu je bau cempedak goreng panas dah tentu le laju jer kaki saya mencari utk mendapatkannya .... yang tak bestnya ... adat orang meniaga goreng2 salut tepung ni kan ... bukan kita nampak sangat isi buah yang digoreng - masak ke muda ke elok ke dan sebagainya ... yang kita nampak elok besar jer bersalut tepung dan garing dah tentu menyelerakan .... namun, INDAH KHABAR LUAR DARI RUPA DALAM...:-( anda semua dah tentu maklum maksud saya kan ....... rupernya, besar tepung je dari isi buah dan buah tak berapa nak berisi ... bergerutu jugak hati - dah tu pulak macam bertakung je minyak ...eeeeee - bedal jugaklah dah beli kan....

so, kelmarin BIL tepon suruh ambil buah cempedak kat umah MIL - apalagi meloncat le (dalm hati je) sbb dah tau sah2 buah cempadaknya mmg elok sebab dari kebun ( kebun orang ) yang berjaga - cempedak madu pulak tuh ... yeahhhh yippieeee yeayyyyyy ... dah berkira2 dalam hati nak goreng dan makan puas2 .. .:-)

sah sah memang pueh hati sangat - besar2 padat isinya walaupun tak banyak tapi memang pueh bila makan mentah - manisnyeeee tak terkata. MIL kata sedap makan gitu jer tapi dalam hati berkata - tak kira .. nak goreng jugakk!



tengoklah isinya .... besar dan bijinya alahaiiiii kecik pipih aje ...

...bila kita goreng sendiri, kita boleh buat 'batter' sendirikan .... kalau yang jual goreng kat luar sana - tepung gorengnya walaupun rangup tapi kandung minyak banyak sangat ... so, resepi batter saya sangat mudah aje tapi janji ianya tetap rangup dan garing diluar tapi tak kandung minyak...

saya gunakan :- tepung gandum campur sedikit tepung jagung pada nisbah 2:1 atau 1:1 - ikut suka kita la ... then masukkan sedikit garam dan sedikit serbuk kunyit .... then  goreng ...

masa ni - kira 3/4 hidangan goreng tu saya sorang yang bedal dan menikmatinya ... ahhhh heavennnnn... hahhaha

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant