Followers

Wednesday, September 14, 2011

1H1R - 15 ...terhenti di 1H1R - 14 ... cuba wrap-up yang ketinggalan seterusnyanya

.... masuk separuh Ramadhan ke-2, memang dah mula sibuk utk persiapan tempahan biskut raya - terlalu sibuk dan penat maka..terhenti terus projek 1H1R saya...huhuhu... tidak disengajakan ya .. kemudian dah masuk bulan Syawal kita raya ... terus lemau .... aduiiiii ... banyak la pulak lemau...ke lemakkkk???  bila dah terkial2 nak memulakan berdiary-blog - mula la mood maleh menerjah lansung apa kerja pun tak jadi...

so, malam ni saya cuba gagahkan jugak apa juadah selanjutnya yang menjadi hidangan berbuka puasa saya sekeluarga... tapi jgn perli yea.. bila saya kata start Ramadhan ke-2, hidangan BR mula memenuhkan meja...:-( saya tak suka tapi terpaksa .... namun saya gagahkan juga masak 1-2 menu yg simple utk memenuhi tekak takut tak puas makan lauk pauk BR....

antara menu2nya saya rangkumkan semua di sini - tapi tak ingat dah la Ramadhan ke berapa hidangan2 tersebut ....

Ini ... lauk-pauk dari BR + the ikan bakar tu - [ not cheap la :-( .... hmmm sodap den bakar sendiri yo ]



Ini - OREO CHEESECAKE CHILLED - saya buat utk dessert berbuka ... haaaa.. ini mmg Power sodapppp



haaaa...yang ini memang saya yang masak - KETAM MASAK LEMAK ---- perrrggghhh satu family sukaaaa.... Resepi cek kat bawah ya...



di sini saya gunakan ....
- 4 ekor ketam merah yang dibelah 2 badannya
- chilli paste dalam 4-5 sudu makan ( ikut kepedasan masing2 )
- 1 helai daun kunyit ( dicarik2 aje dan ikat )
- 1 batang serai ( diketuk2)
- santan pekat dalam 1 mangkuk
- air dalam 1 mangkuk
- 2 keping asam gelugur
- garam dan gula sebagai perasa
- 1/2 sudu teh kunyit serbuk

cara masaknya :- punya la senang
- just throw everything .. ehhhh .. speaking lak .... masukkan kesemua bahan2 diatas di dalam periuk atau kuali dan masak ... kan senang je ... macam kita masak lauk lemak biasa tu ... dan kalau nak rasa lemak2 bau kelapa garing - boleh jugak dimasukkan 1 sudu besar kerisik .... ianya membantu memekatkan sedikit kuah ...

so - selamat mencuba ---- memang menjilat jari - hirup kuah lagi sedap .... sedap lerrr .... :-)

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant