Followers

Tuesday, May 14, 2013

Pulut Jagung Ikan Masin

Assalamualaikum ...


:-) .. tak sangka sungguh makan pulut dgn ikan masin bagai keretapi tanpa brek menjamahnya...!! itulah perumpamaan saya bila first time ( walaupun dah berjaman makan pulut hatta pulut kuning ke, pulut jagung ke, pulut biasa ke ... ) makan pulut jagung dgn ikan masin ikan senangin baru2 ni ... bertambah2 saya makan macam makan nasi panas..! Adoiiii ... tak tau la berapa kalori sudah masuk dalam badan ni ....



memang dah lama teringin nak makan pulut jagung sbb teringat2 sedapnya pulut jagung bonda saya buat ... minggu lepas sbb teringin2 sangat nak makan pulut dan kebetulan 2 budak kecik dalam rumah ni pun hantu pulut ... saya kukuskan pulut walaupun tak jumpa jagung manis .. saya buat pulut kuning dan lawan dgn rendang ayam .. mmg itu gu nya :-)

then kelmarin - masa pergi ke pasar tani ( Sabtu ) jumpa jagung manis - terus saya beli 2 bungkus ( makcik tu kasi diskaun lagi ) ... hari Ahad saya rendam pulut semalaman ( sebab nak kukus - saya tak suka tanak sebab melekit2 dan kembang semacam je ... ) dan keesokan harinya saya terus buat PULUT JAGUNG DGN RENDANG AYAM .. kebetulan nasi putih juga ada masak, saya gorengkan ikan masin ikan senangin ( Ya Allah .. sedap kan .. hehehehe )

ntah macamana saya ter'try' cubit sikit ikan masin dan makan dgn pulut jagung tu .. adoiiiii ... huaaaa .. sedapnya..! ini dah ter'over' la ni bercerita .... ehehehehe


favorite saya ikan masin ikan senangin .... kena dgn nasi panas2 ... memang tak ingat dunia dah ...! la ni dah tahu lagi sedap pekena dgn pulut ... lagi laaa tak hengat donnia ...! :p



Untuk resepi rendang ayam saya ni ... sila klil SINI




PULUT JAGUNG MANIS KUKUS ( cara saya )

Bahan-bahan
Pulut secukupnya
1-2 batang jagung manis ( dihiris utk mendapatkan butir-butir jagung )
santan pekat secukupnya ( mengikut rasa lemak yang dikehendaki )
sedikit garam

Caranya
Pulut dibasuh bersih2 dan direndam dulu semalaman ( tengok2kan air jangan sampai berbau ya ) - esoknya sudah boleh kukus then bila pulut dah masak dan empuk sikit bolehlah disiramkan dgn santan pekat yang bergaram ... kemudian dibiarkan kukus lagi sampai pulut tersebut lembut & kembang serta masak cantik dan terasa lemaknya,  at the same time bila dah hampir 3 suku masak pulut tersebut, bolehlah dimasukkan butir2 jagung ( beri sikit ruang terbuka di dalam kukus utk jagung manis ini ) dan kukuslah bersama ... sehingga jagung manis masak - boleh ditutup api. 


Selamat Mencuba !



No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant