Followers

Saturday, July 14, 2012

Oreo Cheese Cake - Chilled ( wt. recipe )

Assalamualaikum ...


... Oreo Cheese Cake Chilled as special treat for us for the hard work on completing the doorgift orders recently ... i think i have posted the recipe here before but it's okay ... i shall share the recipe again ... it so so so easy to make - no baking needed ..

Oreo Cheese Cake Recipe

Base
120gm oreo cookies ( keluarkan cream di dalamnya dahulu kemudian hancurkan biskut )
70gm butter ( cairkan )

Filling
250gm/8oz Cream Cheese ( Tatura/Philadephia )
200ml whipped cream
70gm castor sugar
150ml yogurt ( natural )
1 tbsp gelatine ( larutkan bersama 30ml air )
1/2 tbsp lemon juice
1 tspn vanilla powder
5-10 pcs oreo biscuits ( patah2kan )

Cara saya
- sedia loyang bulat berukuran 7"/8" dia. ( ikut tinggi atau besar mana kek kita nak - seeloknya guna springform pan ) sapukan sedikit permukaannya dgn butter cair dan alaskan dgn parchment paper.
- hancur2kan biskut oreo hingga halus ( ketukkan atau 'blend'kan ) kemudian masukkan butter cair tadi - gaul rata dan sebati kemudian masukkan ke dalam loyang pembakar dan tekan2 padat dalam loyang tersebut. Simpan dalam petisejuk seketika.


- putarkan cream cheese bersama gula hingga lembut dan sebati, masukkan whipped cream dan yogurt dan putar sebati. kemudian masukkan larutan gelatin, jus lemon dan serbuk vanilla - putar sebati lagi. Akhir sekali masukkan biskut oreo yang dipatah2kan ke dalam adunan dan tinggalkan sebahagian utk hiasan atas kek.

- masukkan adunan cream cheese tersebut ke dalam loyang tadi dan dinginbekukan adunan selama 4 jam atau semalaman untuk mendapatkan sebiji kek keju yang dingin dan keras dan lazat ...


 ..... tengoklah reaksi budak berdua ni ...

- selamat mencuba ^__^


1 comment:

  1. salam.. mohon copy resepi ni. teringin nak merasa kek ni. tq

    ReplyDelete

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant