Followers

Saturday, August 23, 2014

#Mengenang MH17 - Kita berkabung

Assalamualaikum ...


... saya beri laluan sedikit untuk menzahirkan rasa hiba - pilu - sedih hati ini saat menyaksikan peristiwa bersejarah negara kita yang berkabung di atas kepulangan jenazah2 MH17 ( seramai 20 orang ) ke tanahair semalam - 22/08/2014 bersamaan dengan 26 Syawal 1435H ... lebih dari sebulan setelah mereka disahkan terkorban akibat ditembak dari bumi Allah yang dipenghuni manusia laknat durjana yang tidak ada hati perut apatah lagi takda sifat keperimanusiaan...!

... bila dikenang - terasa sakit hati - geram - marah - bengang dan macam-macam perasaan amarah dengan perbuatan laknat mereka ... namun siapalah kita ...  bila kita merenung balik - siapa lah kita utk melawan kehendak takdir Allah Azzawajalla ... semuanya sudah tertulis di Luh Mahfuz ... sejak azali lagi ... lalu kita pasrah dan redho ... semuanya ada hikmah - yang Allah saja yang tahu ... bertenang lah duhai hati ...

... di sini saya kongsikan link yang menceritakan kronologi detik-detik trajedi hitam yang berlaku ke atas pesawat MAS MH17 ... sila lah klik SINI ya - ini pun utk tatapan saya utk mengenangkannya kembali kelak ...

credit : google search internet

credit : google search internet

Tanggal 22 Ogos 2014, sebahagian dari mangsa dari pesawat MH17 pulang ke tanahair utk persemadian yang hakiki di bumi sendiri .... dan kerajaan Malaysia mengisytiharkan Hari Berkabung Negara - MH17 pada tanggal ini ... maka ramai rakyat Malaysia memberi kerjasama dengan bertafakkur selama seminit - 1 minute, tepat pada waktu 10.54pagi bagi menzahirkan rasa simpati serta dukacita bersama-sama dengan keluarga mangsa MH17.

... semua ( saya yakin ) dari kita sama-sama menitiskan air mata tatkala melihat peristiwa bersejarah ini ... apalagi sebak yang mencengkam jiwa melihat kaum keluarga - anak anak kecil mangsa menangisi insan-insan tersayang yang pergi buat selama-lamany ... sayuuuuu sungguh rasa hati ini..!


credit : google search

.... kisah si comel Abderrahman dan ayahnya paling terkesan sekali ..

Abderrahman Bin Ahmad Hakimi


... Ribuan rakyat mendoakan kesejahteraan mereka yang terkorban ... ribuan rakyat melakukan solat jenazah ghaib buat mereka ... ribuan rakyat sedeqahkan Al-Fatihah buat mereka ... Allahuakhbar, walaupun tragis pemergian mereka namun saya yakin Allah mengangkat darjat mereka di sisi Ya Rabb .... amin ... nasib kita pula bagaimana ....??

 ...pergilah dengan tenang       




No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant