Followers

Showing posts with label Spaghetti. Show all posts
Showing posts with label Spaghetti. Show all posts

Friday, March 6, 2015

Resepi Spaghetti Goreng Ayam Blackpepper

Assalamualaikum ...



...... saya ni penggemar mee - aneka mee, semua jenis mee boleh masuk *__^ terutama mee yang berkuah dan paling saya suka Mi Bandung - saya suka poach egg nya ...

Mee Goreng pun saya suka, spaghetti lagi laaa ... janji berkuah ... pasti saya makan tambah-tambah... tak hengat dunia orang kata ... hihihi

Okay ... citer spaghetti goreng ni ... ada separuh lagi bersimpan dah lama tak dilayan, so... dari terbiar tak bermasak menunggu mood rajin nak buat resepi spaghetti lagi - baiklah saya kerjakannya.. tak kiralah apa resepi sekali pun. Sebetulnya dah tinggal ber2 dengan anak dara kecik sorang ni, nak masak beria-ria pun tak berbaloi sangat ... dia tak kuat makan macam abang-abang dan kakaknya ...

                   



Jom semak resepi yang simple-mimple ni ... campak-campak je bahan2 yang ada dalam peti ais tu ... Sebetulnya ... sekiranya ada lebihan spaghetti yang tak abis dimakan tu eloklah kita gorengkan daripada kita buangkannya atau membiarkannya hingga kering dalam peti sejuk tu kannn ....

Anda perlukan spaghetti yang telah direbus terlebih dahulu ... banyak mana..? terpulang ikut anda ...

Bahan-bahan lain yang diperlukan :-  ( resepi ini cukup untuk makan 2 orang )


1 mangkuk kecil isi ayam yang dipotong kecil-kecil
- (perapkan isi ayam ini bersama dengan 1 sudu kecil blackpepper/lada hitam yang ditumbuk2 halus dan 1 sudu makan sos tiram )

1 mangkuk sederhana 'mix veggies' seperti cauliflower, carrot, capsicum dan green bean



4 biji bawang kecil, 3 ulas bawang putih, 1 biji cili merah ... semua ini dicincang2 kecil

1/2 mangkuk kecil air

Minyak masak untuk menggoreng

sedikit daun ketumbar/daun sup & bawang untuk hiasan



garam secukup rasa

sedikit lada hitam ( utk lebih pedas lagi kalau suka )

Cara memasaknya :-

Tumiskan dahulu bawang kecil, bawang putih dan cili yang telah dicincang halus sehingga terbit bau kemudian masukkan perapan isi ayam dan tumis lagi hingga sebati.

Masukkan 'mix veggies' dan akhir sekali masukkan spaghetti yang telah direbus/celur terlebih dahulu goreng sebentar hingga mesra sebati dan masak. Jangan lupa masukkan air, garam dan perasa secukupnya ...

dah masak... angkat, hiaskan dan hidangkan panas-panas ... pasti terangkat!


Senang giler kannnn ... tak perlu buang2 duit nak makan di restoran2 sekadar nak makan masakan sebegini ... masak sendiri lagi berbaloi-baloi duit kita - gitu ...

** Selamat Mencuba **


Sunday, February 8, 2015

Resepi Spaghetti Bolognese Cheese

Assalamualaikum ...

...dah melepasi pukul 1.00 pagi tika ini, mata dah mengantuk tapi semangat nak update blog tengah panas, macam rasa nak bercerita panjang tapi ... malas pulak nak menaip - sooo ... tutup la bab nak bercerita ya ...

...apa kata kita layan bab resepi makan2 je la, dah masuk hari Ahad dah pun ni - cuti hujung minggu ni pakat2 la rajin sikit ke dapur - masak simple2 pun jadi lah asalkan tak kuar makan di luar ... kut dapat save budget sikit kannn.... 

...kita berspaghetti je hari ni k ... anyway ... dah lama saya masak menu spaghetti ni dan dari sari ke sari saya nak share di blog dari tahun lepas lagi, kesudahnya ... baru la ni gatei nak kongsi sbb rasa sangat dah terabai blog saya ni, tak banyak entri... huhuhu...

.... let's check out the pic and the recipe 



... seenak nama diberi - Spaghetti Bolognese Cheeze

Bahan-bahannya :- Untuk makan 4 orang

Bahan utama untuk membuat sosnya : Isi ayam secukupnya yang dicincang atau dikisar halus
1 paket spaghetti (San Remo) - direbus bersama 1 sudu besar garam dan sedikit minyak masak
1 botol sos spaghetti (Kimball - perisa cendawan)
2 labu bawang Holland - dipotong dadu kecil-kecil
3 ulas bawang putih - dicincang halus
1/2 - 1 cawan parutan keju cheddar atau parmesan
garam secukupnya
1 sudu teh gula
minyak sayuran/minyak zaitun secukupnya untuk menumis

2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos cili
1/2 cawan air rebusan ayam atau air panas sahaja pun boleh

*dried herbs - optional
1 sudu kecil rosemary kering
1 sudu kecil basil kering
1 sudu kecil oregano kering

*sayuran : semua dipotong dadu kecil-kecil - optional juga, mana2 yang ada
1 biji tomato
1 batang celery
1/2 batang carrot sederhana

*sedikit cilantro atau daun saderi utk hiasan

Cara memasak:-

- rebus spaghetti bersama sedikit garam dan sedikit minyak masak hingga masak dan lembut kemudian toskan airnya. Hidangkan di dalam mangkuk.

- untuk membuat sos yang enak, tumis bawang holland dan bawang putih hingga naik bau ( jgn garing ya)
- kemudian masukkan isi ayam yang telah dikisar - tumis lagi hingga sebati dan naik lagi baunya.
- Masukkan semua herba kering dan juga sayuran yang telah dipotong dadu ... kemudian
- masukkan pula sos spaghetti kimball pilihan hati bersama sos tomato dan sos cili - kacau sebati lagi -
- masukkan sedikit demi sedikit air rebusan ayam atau air panas untuk mendapatkan kepekatan sos yang dikehendaki ... ada orang suka berkuah banyak macam anak2 saya ... saya lebihkan sikit air
- juga masukkan garam secukupnya dan juga sedikit gula untuk mengimbangi rasa masam2 sos tersebut
- akhir sekali masukkan 1/2 cawan parutan keju cheddar atau parmesan - kacau hingga mesra dan bolehlah ditutupkan api ...

- hidangkan bersama sedikit parutan keju dan daun saderi di atas spaghetti tersebut.














SELAMAT MENCUBA .... jangan tak mencuba pulak sebab senang bangatttt dong resep-nya.




Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant