Followers

Saturday, April 7, 2012

Kek Hantaran Tema Kuning Putih

Assalamualaikum ...


...me, more or less a Midnite Baker .... bila dah memalam membakar kek ( kekadang beberapa biji sekali datang order ) dah tentu tak tidur2nya ....... sungguh memang saya tak tidur sampai ke siang paginya menyiapkan tempahan agar sesegar/fresh mungkin ... being myself - apa saja tempahan yang masuk walau sesimple mana design deconya atau sekadar utk makan2 bersama keluarga - tetap akan saya buatkan dengan penuh kasih sayang dan perhatian sewajarnya .... :-)

...penat giler macamana pun - hasil akhirnya amat berbaloi ( apatah lagi bila mendapat penghargaan dari yang menempah - bukan pujian yang diharapkan cuma rasa gembira bila mereka menikmatinya dgn gembira dan rasa berbaloi bila menempah ... :-))

...so, bermula malam Khamis semalam saya memulakan operasi di office dapur dengan membakar 4 jenis kek - 5 biji kek semuanya ... anyway - it was ALL WORTH IT!

i start with MY 1st Kek Hantaran - tempahan diterima dari Ajie ( yang sering menempah dari saya ) - appreciate it Ajie ( kalau u baca coretan ini ) - but hopefully menepati teman yang menempah melalui Ajie ya.


disebalik cerita tempahan ini - saya menerima panggilan utk tempahan pada petang Khamis dan mahu delivery- nya hari Jumaat ( esoknya ) tapi saya tetap menerimanya kerana ini projek pertama saya untuk Kek Hantaran - hendaknya simple saja, sebiji kek butter berat 1kg, tema kuning dan diberi juga budget ... so, tak da banyak masalahnya walaupun ada 4 biji kek menunggu sama utk dihantar pada hari Jumaat juga .... hadoiiii .... jem kejap otak bila nak mereka cipta kek hantaran ni - dan dah tentu saya google utk mencari ilham utk sebuah cake yang simple not too over top ( walaupun awal perancangan nak buat deco utk menunjuk creativity - tapi sibbaik dah dibagi bajet ... :-))

... alhamdulillah, menjadi juga walaupun jenuh saya melepa badan kek dgn buttercream - jennuhhhh .... ( sbb saya mmg takda pengalaman lansung dgn buttercream - tak pernah pergi mana2 kelas pun cuma tengok2 orang buat aje )

... saya menyukainya tapi banyak perlu diperbaiki -





 ... NEXT, saya nak kongsikan tempahan2 yang lainnya ....



Blueberry Tiramisu Cake ( tempahan dari cikgu sekolah adik saya )

Selain dari kek harijadi ini, adik saya juga menempah 2 biji KEK KARAMEL PELANGI yang saya baru belajar buat - alhamdulillah 
... komen kawan adik saya yang menempah sebiji kek ini ..."Sedap, seh! I xsempat sampai rmah, terus singgah rmh kakak 1. Dkt sket. Cpai pisau trus ngap! Tq."



sebelum tu ... kek karamel ini pertama kali saya cuba buat taklah berapa menjadi walaupun sedap rasanya ... bukan apa, silap sais loyang kerana kek ini masak naik keknya ... bila loyang kecil, so ... bahagian tengahnya tak berapa masak ...

macam ni -

...adunan kek - nampak cantik dah

...dah masak pun - nampak perfect jer

... bila dipotong2 - hurmmmm ... tengahnya tak berapa masak - tu yang nampak jatuh, tapi rasanya memang sedap - lebih2 bila dimakan sejuk2

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant