Followers

Tuesday, April 10, 2012

Kek Karamel Pelangi .... lagi

Assalamualaikum ...


...bagi 'self-taught' macam saya, selagi saya tak puas hati dengan penghasilan resepi-resepi kek baru yang saya cuba, selagi itu keinginan untuk terus mencuba dan mencuba hingga saya berpuas hati baru saya berhenti ... :-)
macam kek karamel pelangi ini juga ... bila rasa dah puas mencuba beberapa kali dan rasa berpuas hati - saya berhenti ( melainkan ada tempahan masuk ) buat .... hehehehehe


...kek ini memang la ... memang laaa .... kalau tak tahan godaan, tak kuat iman - boleh abis sorang sebiji kek tu - itu kalau tak ingat dulu atau tak sayang diri ler ... sebab manis karamel tu walaupun dah dikurangkan sukatan gula - so, berpada2 la ya bagi penggemar tegar kek karamel pelangi ni ....


... kali ini elok naik tinggi kek tu sebab dah dapat teknik betul mengaup-balikkan putih telur ke dalam adunan tepung dan telur :-) seronok tengok kek tu naik gebu dan lembut .... saya pilih warna-warna pastel sahaja agar nampak natural warna kek tu ... tak lah garang berwarna-warni kan ....


...pertama kali dulu saya buat dan merasa kek karamel pelangi ... hmmmmmm .. sedap cuma 'lack of flavor' maksud saya kurang rasa pada keknya, karamel dah wangi dgn vanilla + susu, cuma kek tu macam tasteless pulak bagi saya, so untuk kali ini ... saya tambahkan sedikit PANDAN PASTE pada adunan ( adunan jadi warna very light green/ hijau cair ) dan baru la dapat bau wangi2 pandan sikit .... :-)

sapa2 nak cuba ( senang bagi saya ) resepi kek karamel ini ( bagi new in town la macam saya ... hehehe ) - google saja 'resepi kek karamel pelangi' - banyak website resepi kek ini yang keluar and basicly they are just the same with one another ...cos' ramai yang copy & paste' resepi .....

enjoy -

No comments:

Post a Comment

Cupcake Hantaran Fondant

Cupcake Hantaran Fondant